Chystáte se na poštu? Zde jsou užitečné tipy!
Chystáte se navštívit poštu a nevíte, co očekávat? Byli jste na poště, ale nenašli jste žádné informace v angličtině? Potřebujete odeslat nebo přijmout balík, dopis nebo navštívit kancelář CzechPoint? Tady se vše dozvíš.
Pošta může být pro mnohé ošemetným místem, a pokud nežijete ve větším městě, jako je Praha, je velmi pravděpodobné, že tamní pracovníci nebudou umět vaším jazykem ani anglicky.
Podívejte se na některé z níže uvedených tipů a ušetřete si spoustu frustrace.
- 1. Zjistěte si nejbližší pobočku České pošty ve vašem okolí
Web České pošty poskytuje interaktivní mapu, kde můžete vyhledat všechny pobočky ve svém okolí ZDE
I když se to zdá triviální, měli byste určitě zkontrolovat, zda nejbližší pošta poskytuje všechny služby, které hodláte využít. Menší provozovny nemají přepážku CzechPoint nebo nemusí být hlavním místem pro vyzvednutí balíku ve vašem městě.
Také některé body na mapě jsou pobočky "Balíkovny". Více informací o nich níže:
https://www.postaonline.cz/cs/detail-pobocky/-/pobocky/detail/35471
- 2. Informujte se předem a řešte online, co můžete
(Téměř) celý web České pošty je také v angličtině! Využijte toho ve svůj prospěch a získejte informace o tom, co máte v plánu udělat.
Pokud chcete poslat balík: připravte si balík k odeslání, vyplňte informace online a poté balík bez papírování přineste na poštu. Změnit doručení vašeho balíčku můžete i v tomto online formuláři.
Nechce se vám čekat ve frontě? Zarezervujte si termín předem.
K většině online akcí můžete také použít mobilní aplikaci Posta Online.
- 3. Kdy použít Balíkovnu
Česká pošta nabízí řadu míst, která nejsou pod jejich správou, ale můžete si zde zásilku vyzvednout - těmi místy je Balíkovna. Rozdíl mezi Balíkovnou a Poštou je ten, že Balíkovna nabízí pouze vyzvednutí, nemůžete posílat žádné balíčky ani využívat jiné poštovní služby. Běžně ji provozují také partneři České pošty - prodejny potravin, sázkové kanceláře apod. Pokud na své poště uvidíte přepážku Balíkovna, můžete si tam zajít pro rychlejší vyzvednutí.
Balík si můžete nechat poslat do Balíkovny tak, že si ho vyberete na mapě, když kupujete něco například online.
Pro vyzvednutí balíku budete muset personalistovi přečíst kód, který obdržíte v SMS od odesílatele Balíkovny.
- 4. Na poště
Větší pošty mají "vyvolávací" systém - při vstupu bude stát žlutomodrý stánek, kde si z nabídky vyberete příslušnou službu, kterou chcete provést.
Na dotykovém panelu je možnost změnit nastavení jazyka.
Po kliknutí na tlačítko obdržíte kus papíru a počkáte na zavolání vašeho čísla.
Bohužel menší pobočky tato zařízení nemají, takže budete muset stát ve frontě a mluvit přímo s obsluhou. Připravte si užitečné fráze jako "Chtěl/a bych poslat balík." nebo "Chtěl/a bych dvě známky." Pokud jste se na návštěvu nepřipravili online, budete pravděpodobně muset vyplnit papír (například k odeslání balíku nebo doporučeného dopisu). Buďte připraveni a mějte v telefonu aplikaci Překladač Google, protože v případě potřeby můžete přeložit psaný text namířením fotoaparátu na dokument.

- 5. Nebojte se požádat o pomoc
Je velká šance, že někdo na poště bude mluvit vaším jazykem nebo anglicky. Jen se zeptejte kolemjdoucích a možná najdete někoho, kdo je ochotný vám pomoci. Pošty jsou frustrující a komplikované i pro místní, takže se nemusíte stydět a požádat o pomoc.
- 6. Existuje alternativa...
Nelíbí se vám Česká pošta? Zkuste Zásilkovnu.
Jejich pravidla pro odesílání a přijímání balíků jsou mnohem přehlednější - platí se pouze jeden poplatek (69 Kč / 115 Kč) a pobočky najdete ve všech typech obchodů v každém městě. Zásilky můžete posílat nebo vyzvedávat na pobočkách a nabízejí i doručení až k příjemci domů nebo speciální výdejní boxy.
Web je v angličtině, ale pokud chcete balíky posílat, budete muset použít aplikaci v češtině. Také rozměry balíků jsou omezené, takže službu nelze využít k zasílání větších věcí.
Pro příjem balíků je potřeba při objednávce zboží uvést pouze své telefonní číslo - obdržíte SMS s kódem pro vyzvednutí.
